Jak wykorzystać LinkedIn do skutecznego poszukiwania pracy?
Poradnik

Jak wykorzystać LinkedIn do skutecznego poszukiwania pracy?

Obecnie znaczny odsetek kontaktów rekrutacyjnych odbywa się za pośrednictwem portalu LinkedIn. Headhunterzy oraz HR-owcy poszukują na nim interesujących profili i kontaktują się z kandydatami. Podpowiadamy, jak stworzyć atrakcyjny profil i co robić, by zwrócić na siebie uwagę rekruterów.

Jak wykorzystać LinkedIn do skutecznego poszukiwania pracy?

Na początek przyjrzyj się swojemu profilowi na portalu. Porównaj go z innymi profilami osób z Twojej branży. Poszukaj przykładów, które szczególnie do Ciebie przemawiają. Popatrz na nie oczami headhuntera i pracodawcy. A potem w ten sam sposób przeanalizuj swój profil.

Stwórz atrakcyjny profil

Pomyśl o swoim profilu, jak o wystawie sklepowej. Powinna być schludna, atrakcyjna i zachęcać do wejścia dalej. Ale nie musi (a nawet nie powinna) prezentować całego asortymentu, który znajduje się w środku.

Wstaw profesjonalne zdjęcie, które przyciągnie wzrok. Dobrze by było, gdyby Twój profil nie wyglądał jak kopia Twojego CV. Podkreśl i wypunktuj najważniejsze informacje w swoim profilu. Poproś byłych kolegów i koleżanki z pracy o rekomendacje.

Dopiero, gdy na nowo zaaranżujesz swój profil, dodaj nakładkę „open to work”.

Zacznij działać

Możliwości LinkeIn wykraczają daleko poza prezentowanie stanowisk i firm, z którymi współpracowałeś. Jest to portal społecznościowy, a więc jego wartością jest możliwość kontaktu z innymi na profesjonalnym gruncie, a także możliwość dzielenia się wiedzą i pokazywania siebie jako eksperta w danej dziedzinie.

Wysyłaj zgłoszenia i buduj sieć kontaktów

Szukaj ogłoszeń o pracy publikowanych na LinkedIn, ale nie ograniczaj się do wysyłania odpowiedzi na zgłoszenia.

Zacznij od sporządzenia listy dobrych firm rekrutacyjnych. Następnie poszukaj na portalu profili konsultantów tych firm.

Przejrzyj profil rekrutera i wyślij mu spersonalizowane zaproszenie do kontaktu – z osobistą notatką. Zapoznaj się z ostatnią aktywnością tej osoby. Jeśli rekruter zamieszcza na swoim profilu publikacje, przeczytaj dwie, trzy ostatnio publikowane wpisy i wejdź z nimi w interakcję  (najlepiej skomentuj wpisy merytorycznie).

Przy okazji przesyłania zaproszenia, możesz w osobistej notatce nawiązać do wpisu, wspólnych zainteresowań, wspólnych znajomych albo elementu, który przykuł Twoją uwagę. Daj się poznać jako osoba uprzejma, która jest gotowa poświęcić czas na osobiste zaproszenie i której zależy na kontakcie z drugim człowiekiem.

Ucz się od innych

Śledź profile rekruterów i strony internetowe firm. To nie tylko źródło ogłoszeń o pracę, ale też źródło cennej branżowej wiedzy. HR-owcy bardzo często piszą wartościowe materiały, które pomogą Ci śledzić, co w trawie piszczy. Szukaj interesujących treści i podążaj za ich twórcami, starając się dodać coś od siebie w komentarzu lub udostępnieniu.

Buduj własną pozycję eksperta

Zadbaj o swoją widoczność w środowisku i na portalu. Daj się dostrzec i zapamiętać headhunterom.

Najskuteczniej zrobisz to, dzieląc się swoim doświadczeniem i swoją wiedzą, w dziedzinie w której czujesz się ekspertem.

Pisz krótkie i merytoryczne artykuły, dodawaj wartościowe komentarze, zadawaj pytania, publikuj i udostępniaj treści, które Cię inspirują. Nagrywaj podcasty lub filmiki. Angażuj się. Daj się zobaczyć i zapamiętać. Interesujące treści będą zachętą do kontaktu z Tobą.